Tegninger
klik for større
Tegnet af Luca Ferron
Fra Attalia hjemmeside i Frankrig
Mål til DH og ORC |
ATTALIA 32 - ATTALIA 31
Tal og historie
Skrogmål
LOA |
9,7 m (31,8 fod) |
Skroglængde |
9,2 m (30,4 fod) |
Vandlinie |
7,9 m (25,9 fod) |
Bredde |
3,2 m |
Dybgang |
1,75 m |
Deplacement |
3400 kg |
Vægt ved levering |
3660 kg |
Kølvægt |
1235 kg |
Sødygtighed |
Kategori 21) | 1) Offshore-fartøjer: Indtil og inklusive 20,7 m/s. Indtil og inklusive 4 m signifikant bølgehøjde. Signifikant bølgehøjde er gennemsnittet af den højeste 1/3 af bølgerne. Svarer nogenlunde til den bølgehøjde, som en trænet iagttager vil bedømme bølgehøjden til.
Sejlareal
Rigtype |
Toprig |
Storsejl |
19 m2 |
Rullegenoa |
34 m2 |
Spiler max |
94 m2 |
Genakker |
73 m2 |
I mål |
11,90 m |
J mål |
3,75 m |
T max |
11,30 m |
P mål |
10,40 m |
E mål |
3,05 m |
DH (TA 2009) |
677 sek per sømil |
ORC club (2009) |
736 sek per sømil |
Om læ
Ståhøjde |
185-165 cm |
Køjer |
6 |
Vandtank |
100 l |
Toilet |
Jabsco |
Køleboks/fryser |
Isotherm |
Komfur |
Eno 440 |
Centralvarme |
Eberspächer D2 |
Udstyr
Motor |
18 HK Volvo D1-20, fra 2010 |
Dieseltank |
45 l |
Dieselforbrug |
2,6 sømil/l ved 6 kn |
Sprayhood |
blå |
Cockpittelt |
blå |
GPS/kortplotter |
Interphase 169 CSi |
Autopilot |
Raytheon ST1000 |
VHF |
ICOM IC-M421 |
Log/Lod/Vind |
Silva Nexus |
Batterier |
3 stk, 270 Ah |
Lader |
Tystor 1210 |
Fishfinder |
Garmin 90/140 |
FM radio, CD |
Blaupunkt Essen CD31 |
Attalia 32 blev konstrueret i 1984 af Michel Joubert og Bernard Nivelt, La Rochelle, bygget af Jeanneau i Les Herbiers. 32 fod er lidt overdrevet - den er 9,7 m inkl. overhang fra prædikestol (31,8 engelske fod) men skroglængden er kun 9,25 m (30,4 fod). Der blev produceret 871 både indtil 19981). Joubert og Nivelt designede Attalia 32 inspireret af deres ½ tonner Air Bigouden, som de havde vundet ½ ton verdensmesterskabet med i 1981. Attalia blev dog tegnet med hovedvægt på tur-/langturssejlads. Attalia 32 var en af de første både, som havde det moderne indenbords design med toilet agterude2). Alle andre fulgte snart efter.
Attalia 32 til søs
Båden er solidt bygget i håndoplagt glasfiber og med glasfiber-balsatræ i ruf/dæk. Undervandsskroget er lavt og bredt. Bredden giver stabilitet og sejlads 'ovenpå bølgerne'. Det høje fribord bidrager også til tør sejlads. Vådtøjet er næsten kun fremme i regnvejr. Som man kan se i polardiagrammet t.v., taber den ret hurtigt fart på højde og på plat læns. Den er nem at styre, også på kryds i 14-15 m/s til Anholt. Man skal passe på rutscheture på agten for tværs/læns i høj sø - roret kan slippe p.g.a. bredden. Man skal også holde styrefart i havn - den glider nemt sidelæns med vinden over i pælene.
I klubkapsejladser klarer vi os OK i forhold til X 95 og Hanse 311. Den kan ikke sejle sit mål hjem i forhold til kapsejladsbåde i løbet, f.eks. Banner 30.
Vi (to voksne og 2 teen-age're - vokset fra Polaris Drabant'en) har nu haft den i 5 sæsoner, alle med mange week-end ture og 4 ugers sommerferie - det er virkeligt luksus. Den sejler dejligt roligt som cruiser - en stor del af vejen for autopilot. God tid til at nyde vejret, udsigten og hinanden. I havn fungerer den super - vi kan være mange i cockpittet, fryseren giver isterninger til drinks'ene og ovnen skaffer de bedste oplevelser. I fler-dages regn og kuling giver cockpitteltet en god udestue og det hele holdes varmt af centralvarmen. Sæsonen byder også på gastetur til Anholt i August, fisketur omkring Hven i Oktober for gaster + børn, og et par dages fisketur i efterårsferien sammen med den store søn, med overnatninger på Hven.
Noter: 1)Fransk Attalia site. Her findes mange tekniske detaljer inkl tegninger og et rimeligt aktivt Forum. 2) Den første var vist Philippe Harlé's 27 fods Aquila fra 1977, også bygget af Jeanneau. Kilde: Practical Boat Owner, Oktober 2009. |
Fra brochuren
klik for større
|