Forside

Trud

Billeder

Tegninger

Fransk Attalia site

Attalia Blog

Owner's manual

Anmeldelse 1985

Anmeldelse 2002

Sailnet's Attalia Forum

Jeanneau Owners

Jeanneau's Attalia site

 

Tegninger

klik for større


Tegnet af Luca Ferron

Fra Attalia hjemmeside i Frankrig

 

Mål til DH og ORC

 

ATTALIA 32 - ATTALIA 31

Tal og historie

Skrogmål

LOA 9,7 m (31,8 fod)
Skroglængde 9,2 m (30,4 fod)
Vandlinie  7,9 m (25,9 fod)
Bredde 3,2 m
Dybgang 1,75 m
Deplacement 3400 kg
Vægt ved levering 3660 kg
Kølvægt 1235 kg
Sødygtighed Kategori 21)
 1) Offshore-fartøjer:
Indtil og inklusive 20,7 m/s.
 Indtil og inklusive 4 m signifikant bølgehøjde.
Signifikant bølgehøjde er gennemsnittet af den højeste 1/3 af bølgerne.
 Svarer nogenlunde til den bølgehøjde, som en trænet iagttager vil bedømme bølgehøjden til.

Sejlareal

Rigtype Toprig
Storsejl 19 m2
Rullegenoa 34 m2
Spiler max 94 m2
Genakker 73 m2
I mål 11,90 m
J mål 3,75 m
T max 11,30 m
P mål 10,40 m
E mål 3,05 m
DH (TA 2009) 677 sek per sømil
ORC club (2009) 736 sek per sømil

Om læ

Ståhøjde 185-165 cm 
Køjer 6
Vandtank 100 l
Toilet Jabsco

Køleboks/fryser

Isotherm
Komfur Eno 440
Centralvarme Eberspächer D2

Udstyr

Motor 18 HK Volvo D1-20, fra 2010
Dieseltank 45 l
Dieselforbrug 2,6 sømil/l ved 6 kn
Sprayhood blå
Cockpittelt blå
GPS/kortplotter Interphase 169 CSi
Autopilot Raytheon ST1000
VHF ICOM IC-M421
Log/Lod/Vind Silva Nexus
Batterier 3 stk, 270 Ah
Lader Tystor 1210
Fishfinder Garmin 90/140
FM radio, CD Blaupunkt Essen CD31

Attalia 32 blev konstrueret i 1984 af Michel Joubert og Bernard Nivelt, La Rochelle, bygget af Jeanneau i Les Herbiers.
32 fod er lidt overdrevet - den er 9,7 m inkl. overhang fra prædikestol (31,8 engelske fod) men skroglængden er kun 9,25 m (30,4 fod).
Der blev produceret 871 både indtil 19981).
Joubert og Nivelt designede Attalia 32 inspireret af deres ½ tonner Air Bigouden, som de havde vundet ½ ton verdensmesterskabet med i 1981. Attalia blev dog tegnet med hovedvægt på tur-/langturssejlads.
Attalia 32 var en af de første både, som havde det moderne indenbords design med toilet agterude2). Alle andre fulgte snart efter.

Attalia 32 til søs

Båden er solidt bygget i håndoplagt glasfiber og med glasfiber-balsatræ i ruf/dæk.
Undervandsskroget er lavt og bredt. Bredden giver stabilitet og sejlads 'ovenpå bølgerne'. Det høje fribord bidrager også til tør sejlads. Vådtøjet er næsten kun fremme i regnvejr.
Som man kan se i polardiagrammet t.v., taber den ret hurtigt fart på højde og på plat læns.
Den er nem at styre, også på kryds i 14-15 m/s til Anholt. Man skal passe på rutscheture på agten for tværs/læns i høj sø - roret kan slippe p.g.a. bredden. Man skal også holde styrefart i havn - den glider nemt sidelæns med vinden over i pælene.


I klubkapsejladser klarer vi os OK i forhold til X 95 og Hanse 311. Den kan ikke sejle sit mål hjem i forhold til kapsejladsbåde i løbet, f.eks. Banner 30.

Vi (to voksne og 2 teen-age're - vokset fra Polaris Drabant'en) har nu haft den i 5 sæsoner, alle med mange week-end ture og 4 ugers sommerferie - det er virkeligt luksus. Den sejler dejligt roligt som cruiser - en stor del af vejen for autopilot. God tid til at nyde vejret, udsigten og hinanden. I havn fungerer den super - vi kan være mange i cockpittet, fryseren giver isterninger til drinks'ene og ovnen skaffer de bedste oplevelser. I fler-dages regn og kuling giver cockpitteltet en god udestue og det hele holdes varmt af centralvarmen.
Sæsonen byder også på gastetur til Anholt i August, fisketur omkring Hven i Oktober for gaster + børn, og et par dages fisketur i efterårsferien sammen med den store søn, med overnatninger på Hven.

Noter:
1)Fransk Attalia site.
Her findes mange tekniske detaljer inkl tegninger og et rimeligt aktivt Forum.
2) Den første var vist Philippe Harlé's 27 fods Aquila fra 1977, også bygget af Jeanneau. Kilde: Practical Boat Owner, Oktober 2009.

 

Fra brochuren

klik for større

Jens Kondrup Maj 2010